opi.muotoiluakatemia.fi on Kuopion Muotoiluakatemian digitaalinen oppimisympäristö, joka mahdollistaa muotoilun opetuksen verkossa. Oppimisympäristön tavoitteena on lisätä muotoiluopetuksen saavutettavuutta.
Digitaalinen materiaali noudattaa Kuopion Muotoiluakatemian opetusohjelmaa, jossa perehdytään muotoilun maailmaan suomalaisen muotoilun historian kautta. Lisäksi opitaan ideointia ja suunnittelua sekä erilaisia käsityötekniikoita ja materiaaleja.
Materiaali muodostuu kahdeksasta itsenäisestä kaudesta:
Jokainen kausi ja aihe alkaa kauden muotoilua ja keskeisiä asioita käsittelevällä johdannolla. Kaudet on jaettu neljään aihekokonaisuuteen, esimerkiksi keskiaika -kauden aiheita ovat johdannon lisäksi suojautuminen, kantoväline, kirjapaino ja linna.
Oppimateriaaleissa kutakin aihetta käsitellään kuuden vaiheen kautta aloittaen motivoinnista, tekniikan teorian esittelystä ja tehtävän annosta edeten suunnittelun kautta toteutukseen ja arviointiin. Kunkin aiheen oppimateriaali on suunniteltu käytettäväksi kolmelle opetuskerralle (3 x 2,5-3 h).
Oppimisympäristöstä löydät ohjeet materiaalin käyttämiseen, taustaa käsiteltävästä aiheesta, esimerkin ajankäytöstä ja opetuskertojen rakenteesta, tarvittavat välineet ja materiaalit sekä lisämateriaalia oppimateriaalin tueksi.
Hinnat sisältävät opi.muotoiluakatemia.fi käyttäjätunnuksen ja oppimateriaalin käytön lisenssin määrittelemällä ajalla. Hinnat ovat ALV 0%, eikä veroa lisätä.
Ostamalla lisenssin saat käyttäjätunnukset opi.muotoiluakatemia.fi -oppimisympäristöön ja pääset käyttämään lisenssin mukaisia materiaaleja. Oppimisympäristö toimii selaimessa ja on selkeä ja yksinkertainen käyttää.
Oppimateriaalissa on huomioitu erilaiset käyttäjät materiaalin rakenteessa – materiaaleja on käytetty Lasten, Nuorten ja Aikuisten Muotoiluakatemioiden opettamisessa ja sovellettu etäopetuksessa etäMuotoiluakatemiassa. opi.muotoiluakatemia.fi -oppimateriaalin kautta voidaan toteuttaa käsityön taiteen perusopetusta muotoilupainotuksella, mutta se soveltuu hyvin myös peruskouluun tai lukioon.
A-P Inkinen, 044 7318007
ap.inkinen(a)muotoiluakatemia.fi
Kauden aikana tutustutaan muotoilun perusteisiin ja esineiden kehityskaareen.
Aihe 0. JOHDANTO
Matkataan menneisyyteen ja mennään kylään kivikaudelle..
Aihe 1. KALLIOMAALAUS
Tarkastellaan kallomaalauksien symbolimaailmaa ja luodaan sarjakuva kalliomaalauksista tutuilla elementeillä.
Aihe 2. KERAMIIKKA
Perehdytään kivikautiseen tapaan asua ja elää. Suunnitellaan ja valmistetaan keraaminen ruoka-astia rinkipoltolla.
Aihe 3. TYÖKALU
Tutustutaan ihmisten ensimmäisten työkalujen syntyyn. Suunnitellaan ja valmistetaan työkalu vuolukivestä.
Aihe 4. PUKEUTUMINEN
Mitä asioita liittyi pukeutumisen historian ensiaskeliin? Suunnitellaan ja valmistetaan vaate tai asuste, jossa hyödynnetään epäsymmetriaa ja orgaanista muotoa.
Kauden aikana opiskellaan materiaalilähtöistä suunnittelua ja mittasuhteita.
Aihe 0. JOHDANTO
Naamion takaa kurkistus keskiaikaan.
Aihe 1. SUOJAUTUMINEN
Tarkastellaan keskiaikaista pukeutumista ja tutustutaan tapoihin valmistaa suojaavia asusteita. Suunnitellaan ja valmistetaan asuste tai koru metallivirkkauksen ja metallin pakottamisen tekniikoilla.
Aihe 2. KANTOVÄLINE
Millä eri tavoin on kuljetettu tavaroita vartalon lähellä? Suunnitellaan ja valmistetaan kantoväline mukana kuljetettaville tavaroille.
Aihe 3. KIRJAPAINO
Perehdytään keskiajalta tuttuihin kirjapainon menetelmiin. Suunnitellaan ja valmistetaan oma kirjankansi.
Aihe 4. LINNA
Perehdytään muurattavaan rakennelmaan. Suunnitellaan ja valmistetaan muurattava linna tai elementti.
Kauden aikana tutustutaan suomalaiseen talonpoikaiskulttuuriin suunnittelemalla ja valmistamalla käytännönläheisiä tuotteita.
Aihe 0. JOHDANTO
Käytännönläheistä muotoilua talonpoikien Suomessa.
Aihe 1. PUINEN ASTIA
Tutustutaan talonpoikaisajan puisten esineiden muotokieleen ja erilaisiin liitoksiin. Suunnitellaan ja valmistetaan puinen astia.
Aihe 2. KUDONTA
Miten toimii kangaspuut ja kuinka valmistetaan räsymatto? Suunnitellaan ja kudotaan käyttötekstiili räsyistä.
Aihe 3. HIMMELI
Opetellaan himmelin valmistamisen saloja ja tutustutaan talonpoikaisajan koristeisiin. Muotoillaan oma himmeli itsetehdyistä paperipilleistä.
Aihe 4. PIPARIMUOTTI
Joulun piparit saavat uudet muodot! Suunnitellaan ja valmistetaan piparimuotti pellistä.
Kauden aikana tutustutaan kansallisromantiikkaan suomalaisessa muotoilussa käsitellen erityisesti luonnosta löytyviä värejä ja muotoja.
Aihe 0. JOHDANTO
Romantiikan aika, jugend ja art nouveau.
Aihe 1. MAALAUS
Perehdytään maalaamiseen suomalaisten taiteen klassikoiden kautta. Harjoitellaan värien havainnointia ja sekoittamista värejä. Luodaan oma värikartta ja maalaus.
Aihe 2. ORNAMENTTI
Suunnitellaan kiertävä kuvioaihe ja valmistetaan kehys omalle teokselle.
Aihe 3. TAONTA
Tutustutaan sepän työhön ja erilaisiin jugendin taottuihin esineisiin. Suunnitellaan ja taotaan rautainen koru kansallisromantiikan hengessä.
Aihe 4. ARKKITEHTUURI
Tarkastellaan jugendarkkitehtuuria kuopiolaisten rakennusten kautta. Valmistetaan pienoismalli meille tutusta rakennuksesta.
Kauden aikana keskitytään modernismin aikakauden uusiin suuntauksiin Alvar Aallon töiden kautta.
Aihe 0. JOHDANTO
Alvar Aalto - modernismin mestarin tarina.
Aihe 1. VIIVA
Luovan viivan etsiminen piirustusharjoituksilla. Suunnitellaan ja toteutetaan taidejuliste funktionalismin henkeen.
Aihe 2. TILA
Harjoitellaan sisustussuunnitelman tekemistä perinteisillä menetelmillä. Toteutetaan tilasuunnitelma luontokuvaan perustuen.
Aihe 3. KORU
Miten puu taipuu koruksi? Suunnitellaan ja valmistetaan koruja puusta.
Aihe 4. VALAISIN
Valaisin omaan tilaan. Sovelletaan modernismin ajan teemoja suunnittelussa ja toteutetaan valaisin.
Kauden aikana tutustutaan muotoilijan työhön ja opitaan, mikä tekee tuotteesta klassikon!
Aihe 0. JOHDANTO
Omat versiot teollistumisen ajan designklassikoista!
Aihe 1. RUOKAILUVÄLINE
Miten suomalainen keittiövälineistö muuntui teollisen sarjatuotannon myötä? Suunnitellaan ja toteutetaan salaattiottimet.
Aihe 2. ARKKITEHTUURI
Luonto ja 50-luvun rakennuskulttuuri kohtaavat.Suunnitellaan ja rakennetaan koti linnuille.
Aihe 3. PAINOKANGAS
Perehdytään painokankaan suunnitteluun. Suunnitellaan oma kuosi ja painetaan keittiöpyyhe.
Aihe 4. LASI
Teollistumisen ajan suomalainen lasimuotoilu sai mainetta maailmalla. Inspiroidutaan kauden taidelasista ja luodaan lasiesine.
Kauden aikana käsitellään postmodernismin ajan muotoilun kasvukautta tuotekehityksen ja materiaalien näkökulmasta.
Aihe 0. JOHDANTO
Postmodernismi ja suomalaisen muotoilun uudet tuulet!
Aihe 1. VAATETUS
Isot kuosit ja graafiset muodot. Suunnitellaan, kaavoitetaan ja ommellaan vaate tai asuste.
Aihe 2. TUOLI
Suomalainen tuoli eri aikakausina ja istumisen ergonomia.Suunnitellaan tuoli ja tehdään siitä pienoismalli.
Aihe 3. ANIMAATIO
Mainoksia ja liikkuvaa kuvaa. Suunnitellaan ja toteutetaan mainoselokuva itse suunnittelemalle tuolille.
Aihe 4. MOBILE
Rakennetaan liikkuva veistos eli mobile postmodernismin hengessä leikitellen ja asioita villisti yhdistellen.
Kauden aikana visioidaan tulevaisuuden maailmaa omasta näkökulmasta ja suunnitellaan asioita ja palveluita joita ei vielä ole.
Aihe 0. JOHDANTO
Aikakausissa siirrytään aikakoneella eteenpäin kohti tulevaisuutta!
Aihe 1. LUMIPUUTARHA
Suunnitellaan tulevaisuuden kasveja katoavasta materiaalista ja luodaan lumipuutarha yhteiseen ulkotilaan.
Aihe 2. KAUPUNKIKEIDAS
Palvelumuotoilu ja asiakaslähtöinen suunnittelu yhteisen haasteen ympärillä. Suunnitellaan ja toteutetaan kaupunkikeitaan proto palvelumuotoilun Design Sprint -menetelmällä.
Aihe 3. KASVATUSALUSTA
Kasvatusalusta kaupunkikeitaan käyttäjille. Suunnitellaan ja toteutetaan 3D-tulostettava monikäyttöinen kasvatusalusta.
Aihe 4. ÄLYTEKSTIILI
Seinäelementti tekstiilistä. Suunnitellaan ja toteutetaan älykäs seinätekstiili tulevaisuuden tarpeisiin.
Aihe 5. TULEVAISUUDEN OMAKUVA
Minä tulevaisuuden muotoilijana. Luodaan oma hahmo virtuaalimaailmaan ja maailma kasviterraariona oman hahmon ympärille.
Lukumäärä:
Lukumäärä: